Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A pápai tévedhetetlenség tanáról

2009.10.30

Sokat olvasok mostanában olyan írásokat, és hozzászólásokat az interneten, amelyek a pápai tévedhetetlenség tanával kapcsolatban olyan megjegyzéseket tesznek, hogy ha egy pápa ezt gondolta, és ezt rendelte el ebben a században az ő uralma alatt, akkor egy másik pápa hogy gondolkodhatott, és cselekedhetett másképp egy évszázaddal később, ha minden pápa tévedhetetlen. Hogyan lehet igaza mindkét pápának, úgy, hogy mégis másképp gondolkodnak, és másképp cselekszenek.

 

 

 


A válasz nagyon egyszerű. „A pápa „tévedhetetlensége” csupán arra vonatkozik, amikor dogmát nyilatkoztat ki rajta mint eszközön keresztül a Szent Lélek, avagy a Szent Lélektől megerősítvén nyilvános hitvallást bocsát közre. Minden egyéb esetben (amikor nem dogmatikai kérdés merül fel az egyházban) a páli parrhesia – nyílt beszéd – szellemében lehet konstruktív kritikával illetni a pápát.”

 

 

 


És arra is csak akkor, „ amikor hit és erkölcs kérdésében, a világegyház püspökeivel egységben, ünnepélyes formában a tévedhetetlenség igényével (ex cathedra Petri) nyilatkozik. E hatalommal a pápák ritkán éltek: IX. Pius pápa 1854. december 8-án (Ineffabilis Deus: Szűz Mária szeplőtelen fogantatása), XII. Pius pápa 1950. november 1-jén (Munificentissimus Deus: Szűz Mária mennybevételének dogmája) és II. János Pál 1995. március 25-én (Evangelium vitae: Az abortusz és az eutanázia ártatlan emberi élet szándékolt kioltása, ezért elfogadhatatlan).”

 

 

 


Felhasznált Irodalom:

 

 

 


http://petrussaxonus.blogspot.com/

 

 

 


http://www.gportal.hu/gindex.php?pg=13993399

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.