Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jézus: „Szeressétek Ellenségeiteket”

2008.07.12

Az biblia általam legkedveltebb része a Hegyi beszéd azon része, ahol Jézus az ellenség szeretetéről ír. Hogy miért? Mert sokan félreértelmezik ezt a részt, és visszaélnek vele, pedig ez a biblia legnemesebb tanítása. A legmagasabbrendű hősiesség és heroizmus.

„Szeressétek ellenségeiteket, jót tegyetek azokkal, akik gyűlölnek titeket. Áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik titeket háborgatnak. Aki egyik arcodat megüti, fordítsd néki a másikat is; és attól, aki felsőruhádat elveszi, ne vond meg ruhádat se. Mindennek pedig, aki tőled kér, adj; és attól, aki elveszi a tiédet, ne kérd vissza. És amint akarjátok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is akképpen cselekedjetek azokkal.

Mert, ha csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik. És ha csak azoknak adtok kölcsön, akiktől remélitek, hogy visszakapjátok, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is adnak kölcsönt a bűnösnek, hogy ugyanannyit kapjanak vissza. Hanem szeressétek ellenségeiteket, és jót tegyetek és adjatok kölcsön, semmit érte ne várván; és a ti jutalmatok sok lesz, és ama magasságos Istennek fiai lesztek, mert ő jót tevő a háládatlanokkal és gonoszokkal.”

A Hegyi Beszédnek azt a részét elolvasva láthatjuk, hogy az ellenség szeretetének parancsa nem önmagáért van, hanem azért kell szeretnünk ellenségünket, mert ez jelzi legjobban a lélek tisztaságát, a jellembeli tisztaságot. Hiszen ha csak barátainkat szeretnénk, akkor érdekből szeretnénk, hiszen csak azt szeretnénk, aki velünk szemben is jó. Ebben a kontextusban tehát az ellenség szeretetének parancsát valójában az érdekmentesen való cselekvés parancsára fordíthatjuk le, amely nem önmagáért való, hanem azért kell így cselekednünk, mert ez jelzi leginkább a lélek tisztaságát, a jellembeli tisztaságot. Hiszen ha érdekből cselekszünk, akkor jellemünk nem lehet tiszta.

Illetve a jellembeli tisztaságnál talán valamivel pontosabb megfogalmazás a heroizmus, vagyis a hősiesség. És az ebből fakadó büszkeség és tartás. Hiszen a Hegyi Beszéd ezen része nem azt akarja mondani, hogy minden ellenünk irányuló gonoszságot tűrjünk csendben, mint a birkák, ahogy ezt egyes liberális körök állítják, akik szó szerint értelmezik ezt a részt. És akik hívőként azt mondogatják, hogy milyen nehéz az ellenségüket szeretni, azoknak valójában fogalmuk sincs róla, hogy mit is jelent ez a rész.

Ezt a szöveget csak akkor értelmezhetjük helyesen, ha tartalmát az érdekmentesen való cselekvés értelmére fordítjuk le. Ilyen értelemben pedig éppen hogy a legmagasabbrendű harciasságot, és hősiességet, vagyis heroizmust jelenti.

Hiszen az, aki visszautasítja a szeretet cserébe járó jutalmat azzal, hogy ellenségét is szereti, csak olyan ember lehet, aki büszke, és van tartása. A büszke ember utasítja vissza a jótettért való jutalmat. És ilyen értelemben egyáltalán nem nehéz az, amit Jézus kér tőlünk, mert a büszke ember jutalma éppen az, hogy van tartása. Vagyis éppen az a jutalom a jótettért cserébe, hogy nincs jutalom. Ezt a szellemet tükrözi a középkori lovagi eszmény is. A heroikus lovagiság. És ennek a szellemnek a kimunkálására törekszik a keresztény aszkézis. És ilyen értelemben a keresztény vallásban a túlvilág sem lehet jeles földi élet cserébe kapott boldogság, hanem csakis a jellem megtisztulásából, és az ebből fakadó heroizmusból eredő magasabbrendű létállapot.

Hiszen, a túlvilági boldogságot az evilági élet jutalmaként képzeljük el, akkor ellentmondásba kerülünk a biblia tanaival. Mert, ahogy a hegyi beszédből is kitűnik, semmit nem szabad tennünk jutalomért cserébe. Hamvas Béla azt mondta, hogy ha igazi jutalmat akarsz, dobj el minden jutalmat, még túlvilági boldogságodat is. A büszke ember szokja visszautasítani a jutalmat, mert az tartást ad neki. Így éppen az a jutalma, hogy nincs jutalma. Ez a keresztény ember igazi jellemvonása a büszkeség, és a tartás. Ahhoz, hogy tartásunk legyen meg kell haladnunk önmagunkat, azáltal hogy visszautasítunk minden jutalmat. A heroikus önmeghaladás által létrejött magasabbrendű létállapot. Lehet, hogy ez, vagy részben ez az, amit a keresztények mennyországnak hívnak, és lehet, hogy a pokol pedig nem más, mint az önmeghaladottság nélküliség állapota.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

illinoi

(kate, 2008.12.25 18:23)

Karacsony napjan olvastam el ezt az irasodat.
Szerezsd baratodat de jobban szerezsd ellenfeledet
ez az en velemenyem is.
Egyet ertek az irasoddal!
Tovabbi sok sikert irasaidhoz!Gratulalok.