Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tradicionalista művészet

2008.12.21

Régóta látogatom a magyarországi tradicionalista oldalakat. Feltűnt, hogy ők egy ezoterikus irányzatnak tartják magukat, és nagyon sokszor hivatkoznak a távol-keleti vallásokra. Buddhizmusra, hinduizmusra, taoizmusra stb., és nagyon sokszor hajlamosak ezeket a vallásokat a kereszténység fölé emelni. Ennek ellenére, és a többi ezoterikus irányzattal ellentétben nagyon idegenkednek attól, hogy ezeknek a vallásoknak a szimbólumait használják.

 

Ha megnézzük a különféle magyarországi tradicionalista oldalakat azonnal kitűnik, hogy nincs egyetlen Buddha szobor, egyetlen indiai Istent ábrázoló szobor. A László András féle vonal oldalain csak ez a layakriya-kereszt található, a László András féle vonal hivatalos szimbóluma, ami elméletileg egy mágikus jógához, a layakriya-jógához kapcsolódik. De kérdéses számomra, hogy ez a szimbólum valóban létezik e a távol-keleti hagyományban, mert ha valaki beüti egy internetes keresőbe a layakriya szót, akkor rájön, hogy ez a szimbólum, csak a László András féle vonal oldalain található meg.

 

Bár meg kell jegyezni azt is, hogy magáról a layakriya-jógáról is meglehetősen kevés információ található az interneten, és azok sem tradicionalista, hanem sokkal inkább a New Age-hez kötődő oldalakon. Egyes tradicionalista oldalakon vannak film és zeneajánlók, de főként nyugati komolyzenét, azon belül is inkább barokk és reneszánsz zenét, illetve különféle gothic és folkmetál műfajhoz tartozó zeneműveket ajánlanak. Távol-keleti zenét soha.

 

Érdemes megjegyezni Csontváry Kosztka Tivadarról a tradicionalisták által leginkább kedvelt magyar festőművészről, akiket egy magát kereszténynek valló weboldalon nem a tradicionalizmushoz, hanem éppen a New Age-hez hasonlítottak, hogy az ő festészetét is kapcsolatba szokták hozni a távol-keleti vallásokkal, főképp a buddhizmussal, ahogy ez Gönczi Tamás Napúton című könyvében is olvasható, aki mondjuk nem igazán a László András féle vonalhoz tartozik. De érdekes módon Csontváry szinte mindent lefestett, ami a valláshoz kapcsolódik, még a zsidó siratófalat is lefestette, sőt még a kereszténységgel kapcsolatba hozható festménye is van. Csak éppen távol-keleti vallási szimbólumokat, buddhista kolostorokat, hindu szobrokat nem festett soha.

 

Egyedül a kínai Jangce vízesést ábrázoló képe készült a távol-keleten, de az nem tekinthető vallási szimbólumnak. Vajon minek tudható be a tradicionalistáknak a távol-keleti vallási szimbólumoktól való idegenkedése? Ami annak ellenére van jelen a tradicionalizmusban, hogy ők a távol-keleti vallásokat egyébként az égig magasztalják. Ez véleményem szerint csak azért lehet így, mert ők a távol-keleti vallásokat félreértelmezik. Az amit ők a távol-keleti vallásokban méltányolnak, az nem az igazi távol-keleti vallásokat testesíti meg, és így az igazi távol-keleti vallások szimbólumaitól, amelyek viszont valóban megtestesítik az igazi távol-keleti vallásokat, ők értelemszerűen idegenkednek.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Sopron

(Lengyel Ferenc, 2009.09.06 20:38)

Igazad van ez az én butaságom. Mármint, hogy Csontváry a Jangce vízezést festette le. Félreolvastam a festmény címét, amikor Csontváry képeit nézegettem az interneten. Majd kijavítom. Van még egy tradicionalzmusról szóló cikkem is. http://www.regivilagrend.eoldal.hu/cikkek/cikkek/tradicionalizmus-kereszteny-szemmel Kicsit hosszú, de ha gondolod erről is véleményt mondhatsz. Nem kötelező, csak ha gondolod.

sakti.777@gmail.com

(Sakti, 2009.09.06 19:27)

Üdvözöllek!
Nem értem a kifogásodat.
Miért várod el, hogy keleti vallások jelképei használják?
A Buddát a buddha tanában hívők, a hindu isteneket pedig hívei használják. A tradíció - gondolom, te is tudod - nem vallás miért kellene más "vallás" jelképeit felhasználnia, hiszen ezeket a jelképeket az adott tan tényleges hívői, az eredeti környezetben a megfelelő helyzetben kell,hogy értelmezzék és átéljék.
A layakriya (feloldás-létrehozás,megszüntetés-teremtés jelentésű) szimbólumot pedig László András jelentése, és a tradició szellemiségével szorosan párhuzamot mutató jelképísége miatt választotta (könyveiben és előadásaiban említi).
Arról,hogy ők(én is)-mármint a tradició követői - miért tisztelik a keleti vallásokat, mert írásodból az derül ki ezt nem igazán érted, ajánlom Guénon:Bevezetés a hindu doktrinákba című művét, ítt elég világosan leírja - annak aki képes felfogni.
Csontváryról pedig a Jajcei vízesést festette le, ami Bosznia-Hercegovinában van, és soha életében nem járt a Távol-Keleten.
Ezen kívül még két vízesést(Schaffhausen és Krka).
Ezt a Jangét ki terjeszti???Őrület.

ui: sajnos művészettörténész vagyok.

Üdvözlettel:Sakti

U.S.A.

(kate, 2009.01.02 13:32)

En jartam ott.Megertem a kerdesedet es irasodat!
Nagyon,nagyon jo iras!